Відновлення освітнього сектору України: виклики та перешкоди

9 хвилини читати

За даними Міністерства освіти і науки України, від початку повномасштабного вторгнення від бомбардувань та обстрілів пошкоджено 3798 закладів освіти, із них 365 – зруйновано повністю. Ключовими перешкодами процесу відбудови, крім інфраструктурних збитків, також є виклики кадрового забезпечення та фінансування, – вважає Марія Мигаль, комунікаційна менеджерка Інституту аналітики та адвокації

В умовах обмеженості внутрішніх ресурсів ключову роль у відновленні освітнього сектору відіграють донорські програми. Для досягнення максимальної ефективності впровадження планів відбудови необхідна скоординована взаємодія міжнародних організацій із органами місцевого самоврядування. 

Інститут аналітики та адвокації спільно з коаліцією RISE Ukraine за підтримки BHP Foundation дослідив ключові виклики, прогалини, а також виокремив рекомендації та найкращі практики відновлення освітнього сектору. 

Виклики 

Відновлення освітнього сектору України: виклики та перешкоди

Неможливість прогнозування перебігу подій в умовах воєнного стану та зміна пріоритетів і підходів міжнародних партнерів, які готові надати зовнішнє фінансування для реалізації проєктів, вимагають гнучких, контекстно-орієнтованих і спільних підходів для подолання викликів відновлення освітнього сектору: 

  • Відсутність гнучкості. Донори часто вимагають негайного старту проєктів, що призводить до затримки фінансування та додаткових ризиків; процедурні ускладнення уповільнюють ухвалення рішень, перешкоджаючи швидкій реалізації проєктів.
  • Акцент на кількісних показниках без приділення належної уваги якості освіти створює ризик для цілісності проєкту.
  • Нерозуміння місцевого контексту, через що донорські ініціативи можуть не відповідати реальним потребам і викликам української системи освіти.
  • Підірвана довіра до місцевих агенцій, через що донори інколи застосовують патріархальний підхід до українських НУО, що обмежує ефективність їхнього внеску у зусилля з відновлення. 
  • Короткострокова орієнтація без інвестицій у системний розвиток, що перешкоджає накопиченню цінних уроків для майбутніх зусиль.
  • Обмежена координація між донорами. Єдиний підхід дозволить оптимізувати зусилля та посилити загальний вплив на освітній сектор України.
  • Часові обмеження та мобілізація будівельників, що впливає на терміни реалізації проєкту та створює додаткові ризики.
  • Відсутність загальноприйнятих стандартів для шкільної інфраструктури ускладнює зусилля з реконструкції, адже встановлення спільного розуміння того, якою має бути школа, має вирішальне значення для узгодженості дій.
  • Труднощі у співпраці з органами влади, що впливає на безперебійну реалізацію проєктів реконструкції.
  • Бюрократичні перешкоди для вчителів, які відвертають їхню увагу від навчального процесу. 
  • Проблеми державного регулювання у будівництві. Задоволення потреби у підвищенні прозорості та прискоренні процедур підготовки документації має вирішальне значення для своєчасної реалізації ініціатив з реконструкції.

 

Прогалини

Відновлення освітнього сектору України: виклики та перешкоди

У ході відновлення освітнього сектору Україна стикається з багатьма труднощами, що підкреслює важливість підтримки міжнародних партнерів. Це стосується, зокрема, зміни ставлення до професійно-технічної освіти та розвитку дистанційного навчання. Ці проблеми відкривають можливості для спільних зусиль, спрямованих на створення стійкої, доступної та перспективної освітньої системи: 

  • Якість переважає над кількістю. Міжнародні партнери повинні звертати увагу не лише на кількість дитячих садочків, але й на якість дошкільної освіти. Такі ініціативи можуть допомогти батькам продовжувати працювати, що сприятиме економічному відновленню регіону та країни в цілому.
    • Офлайн ініціативи. В умовах переходу на онлайн-навчання важливо підтримувати ініціативи, які сприяють організації фізичних зустрічей та поїздок по Україні. Оскільки онлайн-освіта не може повністю замінити живе спілкування, такі ініціативи сприяють не тільки особистісному розвитку учнів, але й зміцненню соціальної єдності серед українців.
  • Оптимізація приміщень. Приміщення сільських шкіл часто використовуються недостатньо, тож донори можуть підтримати ініціативи з їх перепрофілювання на користь громади. 
    • Підготовка вчителів. Після кількох років онлайн-освіти під час пандемії COVID-19, українські діти знову стикаються з викликами через війну. Вчителям бракує знань про найкращі практики дистанційного навчання. Донори можуть допомогти, надаючи спеціальні курси для освітян, які допоможуть проводити ефективні онлайн-уроки. Важливо також впорядкувати форми навчання та забезпечити школи й університети готовими програмами з акцентом на інтерактивність.
  • Зміна ставлення. Донори можуть відігравати ключову роль у популяризації професійно-технічної освіти, що допоможе подолати нестачу кваліфікованих працівників.
    • Комунікаційний розрив. Професійно-технічна освіта залишається недостатньо висвітленою, що вимагає ініціатив з підвищення обізнаності та популяризації її важливості.
    • Покращення іміджу. Міжнародні партнери можуть підтримувати ініціативи, які підвищують статус і привабливість педагогічної кар’єри.
  • Ініціативи з перекваліфікації. Міжнародні партнери можуть допомогти заповнити прогалину в освіті для дорослих. Програми перепідготовки в нових громадах можуть відповідати потребам робочої сили, забезпечуючи людей необхідними навичками.

 

Найкращі практики 

Відновлення освітнього сектору України: виклики та перешкоди

Для відновлення освітнього сектору України дуже важливо використовувати та впроваджувати вже перевірені найкращі практики. Стратегії, що базуються на постійному вдосконаленні, інноваціях, залученні громади та співпраці, є основою ефективних зусиль з відбудови освіти, адже вони підвищують ефективність проєктів реконструкції і сприяють довгостроковій стійкості та життєздатності освітньої системи:

  • Обмін досвідом, коли директори шкіл та вчителі діляться ідеями та інноваціями зі своїми колегами, покращує сприйняття інформації, створюючи більш спільне та ефективне середовище для вдосконалення освіти.
  • Зміна парадигми в освіті, яка передбачає не лише інновації у змісті, але і його динамічну подачу. Відходячи від традиційних підручників, акцент слід робити на інтерактивному навчанні, іграх та інтеграції гаджетів.
  • Безперервність та отримані уроки, що передбачає впровадження комплексного циклу зворотного зв’язку для збору інформації про сильні та слабкі сторони проєкту.
  • Залучення громади, зокрема волонтерів та місцевих жителів, сприяє як налагодженню індивідуальних зв’язків, так і ширшому відновленню міст та сіл. 
  • Успішні історії, якими можна поділитися, не лише висвітлюють досягнення, а і є цінним ресурсом для інших громад та донорів, які шукають ефективні моделі відновлення освіти.
  • Спільні ініціативи неурядових організацій покращують координацію, ефективність та загальний вплив зусиль з відновлення освіти. 
  • Інклюзивне прийняття рішень сприяє ефективності проєкту та забезпечує актуальність ініціатив. 
  • Ініціатива та розширення прав і можливостей бенефіціарів, що передбачає залучення підлітків та молоді, не лише сприяє успіху проєктів, але й надає впевненості у майбутньому. 
  • Сприяння соціальній згуртованості руйнує бар’єри між міськими та сільськими громадами. 

 

Рекомендації 

Відновлення освітнього сектору України: виклики та перешкоди

  • Потрібно зосереджуватися на якості, а не на кількості при розробці та впровадженні програм, особливо коли йдеться про тренінги та семінари.
  • Важливо посилити локалізацію програм міжнародної допомоги та надати місцевим партнерам можливість активно брати участь у реалізації проєктів. Деякі донори можуть ненавмисно мати патріархальне ставлення до українських НУО, що обмежує їхню ефективність у відновлювальних зусиллях.
  • Під час розробки програм важливо впроваджувати системне мислення та інвестувати в ключові фактори, а не в окремі проєкти. Слід зосередитися на реалізації впливових, широкомасштабних ініціатив із системним ефектом і розглянути можливість співпраці з іншими донорами для впровадження однієї, але високоефективної системної зміни.
  • Запровадити цикл зворотного зв’язку для вивчення попереднього досвіду, який виявився успішним в Україні, та для постійного покращення якості програм. Донори часто проводять однопроєктні інтервенції, які не дозволяють повноцінно пройти цикл навчання для регулярного перегляду та вдосконалення програми.
  • Розглянути можливість пом’якшення деяких вимог під час розробки програм у надзвичайних ситуаціях. Вимоги донорів до детальних планів і складних процедур можуть уповільнити процес прийняття рішень і перешкоджати швидкому виконанню проєктів.

Отже, ефективна та довготривала співпраця донорських організацій з органами місцевого самоврядування є критично важливою для успішного відновлення освітнього сектору України. Локалізація допомоги, підвищення ефективності реалізації проєктів і зміцнення стійкості – все це можливе лише завдяки тісній і продуктивній співпраці між сторонами. Залучення місцевих органів влади до процесу відновлення освіти забезпечує відповідність потребам і викликам на місцях, що є запорукою успішної та стійкої трансформації освітнього сектору в Україні.

Текст Марії Мигаль, комунікаційної менеджерки Інституту аналітики та адвокації

Головне фото з сайту www.prostir.ua